فرض کنید که شما نظرسنجی خود را به تازگی منتشر کرده و برای انجام آن کاملا آماده هستید. در چنین شرایطی تنها یک مشکل وجود دارد. برای چه کسی نظرسنجی را ارسال خواهید کرد؟ بهترین و ایدهآلترین روش برای نمونهگیری آن است که نمونههای تصادفی از مخاطبان انتخاب کنید. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.
نمونهگیری تصادفی چیست؟
در روش نمونهگیری تصادفی، افرادی را که در یک جمعیت احتمال دارد برای نمونه انتخاب شوند، به عنوان نمونهی تصادفی درنظر میگیریم. توجه کنید که انتخاب این افراد، کاملاً بصورت تصادفی انجام میشود. این کار باعث میشود که افراد به دور از هرگونه جانبداری و بدون هیچ گونه تبعیضی به عنوان نمونه انتخاب شوند. بعلاوه، ممکن است هر فرد از جامعه آماری شما برای نمونهی تصادفی انتخاب شود، بنابراین شما میتوانید از سازگاری نتایج بدست آمده از نظرسنجی با آنچه که مردم در واقعیت فکر میکنند، اطمینان بیشتری داشته باشید.
برای درک بهتر نمونهگیری تصادفی، حالتی را در نظر بگیرید که میخواهید چند کاغذ را بصورت تصادفی از یک سبد که چندین کاغذ در آن وجود دارد، بیرون بیاورید. همهی کاغذهای درون سبد، شانس یکسانی برای بیرون آمدن دارند. بنابراین اگر روی هر کاغذ نام یک فرد نوشته شده باشد، احتمال بیرون آمدن نام هر فرد با سایر افراد برابر است. این بدین معناست که انتخاب هر فرد بصورت تصادفی انجام میشود.
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید: