مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

10 چالش مهم برای مدیریت سرویس‌های IT در سال 2015

شما برای بهبود ارائه سرویس‌های IT و برآوردن هر چه بهتر نیازهای تجاری خود چه اقدامی کرده‌اید؟ من آگاهانه تصمیم به استفاده از عبارت "ارائه سرویس‌های IT" به جای "مدیریت سرویس‌های IT" (یا "ITSM") گرفتم، زیرا یکی از یافته‌های من در سال 2014 این است که ITSM باعث شده بسیاری از ما روی موضوعات اشتباه تمرکز کنیم. یک مثال خوب این است که پذیرش ITIL، چارچوب بهترین شیوه ITSM، به این علت ادامه می‌یابد که بیش از حد روی جنبه فنی فرآیندهای "بهترین شیوه" مانند مدیریت رویداد و تغییر تمرکز می‌کند. یا وقتی که از جا افتادگی ITSM صحبت می‌کنیم، منظور تعدادی از فرآیندهای مورد پشتیبانی ITIL است که یک سازمان اجرا می‌کند. بنابراین سازمانی که 4 فرآیند را واقعاً خوب انجام می‌دهد با سازمانی که 10 فرآیند را  ضعیف اجرا می‌کند از لحاظ تجربه یکسان نیست. و با نگاهی به گذشته، آیا این دیدگاه جا افتاده مبتنی بر فرآیند ITSM واقعاً به شرکت مادر کمک می‌کند؟ من خیلی اطمینان ندارم. قطعاً با نگرش اینکه چگونه قادر به پشتیبانی و سازگاری با تغییر نیازهای تجاری هستیم اقدام بهتری نیست؟
برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

نه نکته قابل توجه در میز کار فناوری اطلاعات (ITSM) – بخش دوم

بسیاری از متخصصین حوزه‌ی ITSM چنان از میزکار IT سخن می‌گویند که گویی آنها به بهینه‌ترین روش ممکن آن را پیاده‌سازی کرده‌اند. به هر ترتیب، میزکار فناوری اطلاعات یا حداقل عملکرد آن برای اغلب افراد، بدیهی و آشکار است. اما موضوع به این سادگی‌ها هم نیست! اگر نظر متخصصی که زمان بسیاری را صرف بازرسی رویدادها و جریان کار Service Desk یا میزکار کرده است جویا شوید، پاسخی متفاوت خواهید گرفت. برای مثال، بارسلی ری، از بارزترین اعضای انجمن میزکار (www.servicedeskinstitute.com) چنین می‌گوید:
"مردم هنوز هم با اصول اولیه‌ی میزکار دست و پنجه نرم می‌کنند."
بنابراین، به وضوح می‌توان دریافت که تلاش و فعالیت بیشتری لازم است تا فرایندهای میزکار بهبود یابند. در این مقاله به 9 مورد از نکات قابل توجی که رعایت آنها در میز کار IT، Service Desk را بهبود خواهد داد، می‌پردازیم.

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

نحوه راه اندازی SNMP v3 در CISCO

SNMP پروتکلی است که به مدیریت کلیه دستگاه های موجود در سطح شبکه اختصاص یافته است. به طور معمول روترها، سوئیچ ها، سرورها، Work Station ها، پرینترها، مودم ها و بسیاری دستگاه های دیگر از SNMP پشتیبانی می کنند.

SNMP در NMS یا Network Management System اغلب برای مانیتور شرایط مختلف در تجهیزات شبکه که برای مدیر شبکه اهمیت دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد. SNMP توسط IETF به عنوان بخشی از (IPS (Internet protocol Suite تعریف شده است. این پروتکل ترکیبی از استانداردهای مدیریت شبکه همچون پروتکل های لایهApplication، شما های دیتابیس ها و ....... می باشد. SNMP به تشریح تنظیمات و پیکربندی سیستم از طریق نمایش متغیر های هر سیستم می پردازد. بنابراین دیگر Application های مدیریتی می توانند از داده های خروجی SNMP برای مقاصدی همچون مانیتورینگ در شبکه بهره برند و حتی در آنها تغییری ایجاد کنند. ورژن فعلی ارائه شده از این پروتکل SNMP v3 می باشد. این ورژن شباهت های بسیاری با SNMP v2 دارد به استثنای بخش امنیتی آن که بهبود یافته است.


برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی نحوه راه اندازی SNMP v3 در CISCO

کدام بهتر است: SNMP یا Syslog

یکی از سوالاتی که معمولا در خصوص ضرورت استفاده از Syslog پرسیده می شود این است: "من بر روی تجهیزات شبکه SNMP را فعال کرده ام و وضعیت و اخطار های هر دستگاه را دریافت می کنم، آیا این کافی نیست؟ "
پاسخ اولیه ساده است: "اگر شما فقط برای وضعیت های UP/Down، و یا خواندن مقادیر مربوط به Performance تجهیزات، مانیتورینگ را انجام می دهید، استفاده از SNMP نیاز های شما را برطرف می سازد"
هر چند برای اطلاع از جزئیات عملکردی و اتفاقات مربوط به هر دستگاه، SNMP به تنهایی کافی نیست و نیاز است تا پیغام های Syslog تولید شده توسط دستگاه را دریافت و بررسی کنید.

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

راهنمای آموزشی مانیتور MS SQL Advanced

اهمیت مانیتورینگ پایگاه داده
پایگاه های داده مانند MS SQL Server و Oracle در شبکه همه سازمان ها و شرکت ها نقشی حیاتی دارند و عملکرد صحیح برنامه های کاربردی و پورتال های سازمانی به آنها وابستگی مستقیم دارد. در صورت بروز اختلال برای سرورها و یا سرویس های پایگاه داده دسترسی به برنامه های کاربردی قطع شده و فعالیت کاربران و مشتریان متوقف خواهد شد.
بنابراین یکی از وظایف اصلی راهبران شبکه نظارت همیشگی سرویس های پایگاه داده است تا در صورت بروز اختلال، زودتر از کاربران و مشتریان از موضوع با خبر شده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند. سیستم جامع مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر بینا همه آنچه که برای نظارت بر پایگاه داده به آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.
در بینا به آسانی می توانید برای سرویس های پایگاه های داده از نوع MS SQL Server و Oracle مانیتور تعریف کنید. روال معمول مانیتورینگ پایگاه داده بر قراری یک ارتباط (Connection) با پایگاه داده و بررسی نتیجه آن است، چنانچه ارتباط با پایگاه داده برقرار گردد، پس این اطمینان وجود خواهد داشت که سرویس پایگاه داده به درخواست های برنامه های کاربردی پاسخ می دهد و در واقع سرویس در دسترس است.
در این روش مانیتورینگ در هر بار اجرا، بینا یک کانکشن (SQL / Oracle Connection) با پایگاه داده بر قرار کرده و بلادرنگ کانکشن را می بندد حال چنانچه ارتباط بر قرار نگردد این موضوع به منزله اختلال در نظر گرفته می شود.
برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید: