مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

مدیریت شبکه های کامپیوتری بر پایهSNMP

مدیریت شبکه مفهومی است که از ابزارها و تکنیک های مختلف به منظور مدیریت شبکه ها و سیستم ها استفاده می‌کند. مدیریت شبکه شامل پنج عملکرد اصلی است که عبارتند از: مدیریت خطا، مدیریت تنظیمات، مدیریت حسابداری، مدیریت اجرا و مدیریت امنیت.
در شبکه های کامپیوتری که ترکیبی از روترها، سوییچ ها و سرورها هستند، به منظور مدیریت همه ابزارها در شبکه باید کاری انجام شود تا از کارکرد بهینه آنها آگاه شد. اینجاست کهSNMP، پروتکل ساده مدیریت شبکه، می تواند کمک کند.
این پروتکل در سال ۱۹۸۸ معرفی شد تا احتیاجات رشد یافته ای را در یک پروتکل به منظور مدیریت ابزارهایی که بر پایه پروتکل TCP/IP کار می کنند، اعمال کند. هسته اصلی SNMP مجموعه ساده ای از اعمال است که بهAdministrator ها توانایی تغییر در محدوده ابزارهایی که بر پایه این پروتکل کار می کنند را فراهم می‌کند. همچنین امکان اداره کردن، بازبینی و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری دور یا محلی که بر اساس TCP/IP کار می کنند، میسر می شود و در واقع راهی استاندارد به منظور یافتن اطلاعات شبکه ای است.
برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

کاهش ریسک های محیطی نامناسب در مراکز داده

لزوم تدوین استراتژی های تضمین فعالیت بی وقفه
خواه شرکتی در بخش بهداشتی، دارویی یا مالی فعالیت داشته باشد، خواه در هر حوزه دیگری، باید استراتژی هایی برای تضمین ادامه بی وقفه فعالیت تجاری آن شرکت از قبل توسط مدیریت تأسیسات و فناوری اطلاعات تعیین شود. شکی نیست که خرابی در ارتباطات، مخابرات و IT بعنوان شاهرگ حیاتیِ یک شرکت تجاری، دلیل اصلی ضربه خوردن و در نتیجه شکست آن خواهد بود (طبق نظر سنجی بعمل آمده از مدیران تجاری بریتانیایی توسط انستیتو منشور مدیریت CMI). اوضاع در حال تغییر است و هم اکنون 51% از شرکتها استراتژی بقاء سازمانی (تجاری) را دنبال می کنند و این آمار روز به روز در حال گسترش است.
مدیرانِ فناوری اطلاعات چه اقداماتی را باید انجام دهند تا ریسک هایی از قبیل قطع ارتباطات در اتاق سرور و مراکز داده به حداقل برسد؟
پاسخ این سؤال، نصب یک سیستم نظارتی و مانیتورینگ دما، رطوبت و خیسیِ محیط است که باید با سیستمهای هشدار دهنده همراه باشد. چنین سیستمی نه تنها باعث می شود که عملکرد دستگاههای بخش IT بهینه شده، عمر مفید آنها افزایش یافته و ایرادهای مقطعیِ آنها کاسته شود، بلکه همچنین از خرابی و خاموش شدنِ آنها به علت عدم تشخیص به موقعِ خطا نیز جلوگیری می نماید. دماهای بالا، عمر قطعه الکترونیکی را کاهش می دهند درحالیکه دماهای پایین نیز معایب خودشان را دارند. محدوده دمای مناسب و بهینه معمولاً بین 21 الی 23 درجه سانتیگراد (70 الی 74 درجه فارنهایت) است که در واقع در این محدوده، بصورت حائل نیز تعریف شده است که در صورت از کار افتادنِ سیستم تهویه و خنک کنندگی بکار می آید.

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

استاندارد مانیتورینگ درجه دما در اتاق سرور

اهمیت مانیتورینگ درجه دما در مراکز داده و اتاق سرور

تجهیزات کامپیوتری و شبکه به نحوی طراحی شده اند که در طیف محدودی از تغییرات دما کار کنند. به منظور تضمین عملکرد مناسب و استفاده حداکثری از عمر ممکن هر قطعه، باید اطمینان حاصل نمایید که دما از محدوده تعریف شده بیشتر یا کمتر نشود. حتی دمای چند درجه بیشتر از این محدوده، می تواند یک تراشه سرور را بسوزاند. هزینه از کار افتادن یک سرور می تواند سرسام آور باشد. به این موضوع توجه کنید که چه مقدار پول از دست خواهید داد اگر سرورهای شما از کار بیافتند. در این مورد علاوه بر هزینه جایگزینی و خرید سرور جدید، از دست رفتن سرمایه های تجارت الکترونیک، از بین رفتن اطلاعات مشتریان، تلف شدن وقت کارمندان و دیگر هزینه های مربوطه نیز وجود دارد.

چه درجه دمایی برای عملکرد تجهیزات مناسب است ؟

معمولاً توصیه می گردد که دما نباید از 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) کمتر و نباید از 28 درجه سانتیگراد (82 درجه فارنهایت) بیشتر شود. اگرچه این محدوده وسیعی به نظر می رسد با این حال، این اعداد حداقل و حداکثر را نشان می دهند و معمولاً مرسوم است که تجهیزات در دمای محیط 20-21 درجه سانتیگراد (68-71 درجه فارنهایت) نگهداری شوند. بنابه برخی دلایل، حتی ایجاد چنین دمای محیط در برخی اوقات می تواند کار ساده ای نباشد.



برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی استاندارد مانیتورینگ درجه دما در اتاق سرور

آشنایی با مفاهیم و ساختار لاگ ویندوز

نظارت یکپارچه لاگ سیستم عامل، یکی از الزامات واحد فناوری اطلاعات سازمان
نظارت منظم و پیوسته لاگ های ویندوز بر روی سرورها یکی از وظایف اصلی راهبران و کارشناسان شبکه می‌باشد. در بسیاری از مواقع تنها راه آگاهی از مشکلات و تهدیدات امنیتی نظارت دائمی و بدون وقفه لاگ های سیستم عامل است. 
مطالعات اخیر نشان داده است بیش از 70% نفوذ های امنیتی به کمک یک عامل داخلی در سازمان صورت گرفته است، این در حالی است که به کارگیری فایروال ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ تنها به افزایش ضریب امنیت در خصوص حملات از خارج از سازمان کمک می کند و تنها راه شناسایی تهدیدات داخلی سازمان نظارت یکپارچه لاگ های سیستم عامل می‌باشد.
مفاهیم لاگ ویندوز
لاگ های ویندوز (Event Logs) در واقع فایل هایی هستند که همه اتفاقات سیستم در آنها ثبت می گردد ، برای نمونه خاموش و روشن کردن سیستم، استاپ و استارت کردن سرویس ها، نصب برنامه های کاربردی، تغییر پالیسی‌های امنیتی سیستم، تلاش های موفق و نا موفق ورود به سیستم، تلاش برای حذف یا تغییر فایل‌های پر اهمیت و سایر رویداد های مهم. هر رویداد شامل اطلاعات بسیار مهمی است که جزئیات مورد نیاز برای عیب یابی و رفع مشکل را در اختیار ما قرار می دهد. 

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

نحوه مانیتورینگ لاگ ویندوز در بینا

لاگ های ویندوز همه اتفاقات مهم سیستم را ثبت کرده و در بسیاری از موارد تنها روشی است که با استفاده از آن می توانیم از حملات امنیتی و یا مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری سیستم آگاه شویم. با توجه به تعداد سرورها و نیز حجم زیاد لاگ ها ، نظارت دستی و یک به یک رویداد ها برای راهبران و کارشناسان شبکه فرآیندی طاقت فرسا و فرسایشی می باشد. امکان مانیتورینگ لاگ سرورها از یک نقطه مرکزی و به صورت خودکار و یکپارچه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین کاهش خطای انسانی می گردد. 

راهکار پیشرفته مانیتورینگ لاگ شرکت دانا پرداز، به صورت یک زیر سیستم اختیاری به سیستم جامع مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر بیناافزوده شده و یک سیستم یکپارچه مانیتورینگ را در اختیار راهبران و مدیران شبکه قرار می دهد. 

با استفاده از سیستم مانیتورینگ لاگ ویندوز بینا دیگر نیاز به بررسی لاگ سیستم عامل ها به صورت دستی نخواهید داشت، این سیستم به صورت خودکار و شبانه روزی همه لاگ های سرورها موجود بر روی شبکه را بررسی کرده و در صورت شناسایی رویداد های مهم با ارسال انواع اخطار مانند (SMS, Email, Popup) شما را از موضوع با خبر خواهد ساخت.


برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی نحوه مانیتورینگ لاگ ویندوز در بینا