مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

آشنایی با Syslog و مفاهیم آن

تجهیزات شبکه از پروتکل Syslog برای ارسال پیغام رخداد های خود به یک سرور گیرنده پیغام که اصطلاحا Syslog Server نامیده می شود استفاده می کنند. این پروتکل توسط بسیاری از انواع تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و فایروال ها پشتیبانی می شود. تجهیزات شبکه می توانند به گونه ای تنظیم شوند تا رخداد های مختلفی را با ارسال پیغام Syslog اطلاع رسانی کنند، برای مثال یک روتر ممکن است هر بار که یک کاربر به کنسول آن وارد شد پیغام Syslog ارسال کند، و یک وب سرور زمانی که رخداد access-denied روی داد، پیغام Syslog ارسال کند. بیشتر تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها و روتر ها می توانند پیغام Syslog ارسال کنند، علاوه بر اینها، همه سیستم عامل های مبتنی بر Unix و همه انواع سیستم عامل های Linux از Syslog به عنوان روش اصلی مدیریت لاگ استفاده می کنند. بسیاری از برنامه های کاربردی و سرویس ها مانند Oracle و Apache نیز از این پروتکل پشتیبانی می کنند، پس اگر در شبکه شما هر یک از موارد فوق وجود دارد، به کارگیری یک نرم افزار پیشرفته مانیتورینگ لاگ مانند زیر سیستم مانیتورینگ لاگ بینا یک امر حیاتی است.


برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی آشنایی با Syslog و مفاهیم آن

نحوه مانیتورینگ سرورهای HP

جهت مانیتورینگ تجهیزات شبکه و سرورها توسط پروتکل SNMP ابتدا باید مشخصات این تجهیزات با استفاده از الگوهای مانیتورینگ نرم افزار بینا که در این سند آمده در نرم‌افزار مانیتورینگ تعریف شوند.

برای مانیتورینگ تجهیزات شبکه و نیز سرورها توسط پروتکل SNMP ابتدا لازم است مشخصات این تجهیزات در نرم افزار مانیتورینگ تعریف شده باشد. در نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا فهرست کاملی از الگو های مانیتورینگ برای مدل / سری تجهیزات مختلف وجود دارد که در هر یک از این الگوها نحوه مانیتورینگ دستگاه های مختلف تعیین شده است. یک الگو تعیین می کند که کدام یک از شاخص های دستگاه با چه شرایط اختلالی مانیتور شود و نیز داشبورد پیش فرض هر یک از انواع دستگاه هارا نیز می توان تعیین کرد.

علاوه بر الگو های پیش فرضی که در بینا وجود دارد، ممکن است کاربران نیاز به مانیتورینگ تجهیزاتی داشته باشند که قبلا در بینا تعریف نشده است، که در این صورت کاربران می توانند به آسانی الگوی جدیدی برای تجهیزات خود در بینا تعریف کنند، در ادامه نحوه انجام این کار توضیح داده می شود.


برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی نحوه مانیتورینگ سرورهای HP

نحوه تبدیل Windows Log به Syslog

لاگ‌های ویندوز، فایل‌هایی هستند که همه اتفاقات سیستم در آن‌ها ثبت می‌شود و تنها راه شناسایی تهدیدات داخلی سازمان، نظارت یکپارچه لاگ‌های OS می‌باشد. در این سند با نحوه تبدیل لاگ ویندوز به Syslog آشنا می‌شوید.

نظارت منظم و پیوسته لاگ های ویندوز بر روی سرورها یکی از وظایف اصلی راهبران و کارشناسان شبکه می باشد. در بسیاری از مواقع تنها راه آگاهی از مشکلات و تهدیدات امنیتی نظارت دائمی و بدون وقفه لاگ های سیستم عامل است.

مطالعات اخیر نشان داده است بیش از 70% نفوذ های امنیتی به کمک یک عامل داخلی در سازمان صورت گرفته است، این در حالی است که به کارگیری فایروال ها و سیستم های تشخیص نفوذ تنها به افزایش ضریب امنیت در خصوص حملات از خارج از سازمان کمک می کند، و تنها راه شناسایی تهدیدات داخلی سازمان نظارت یکپارچه لاگ های سیستم عامل می باشد.

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی نحوه تبدیل Windows Log به Syslog

نحوه راه اندازی SNMP در اوراکل لینوکس

امروزه تعداد زیادی از شرکتها و موسسات حرفه ای تجاری، پشتیبانی از محصولات مبتنی بر لینوکس را بر عهده گرفته اند. اکنون دیگر استفاده از لینوکس در محیطهای اداری، پذیرفتن یک ریسک بزرگ نیست. از نظر قابلیت اطمینان و پایداری و حفاظت دربرابر انواع ویروس‌ها موردی بهتر از لینوکس وجود ندارد. با تلاش شرکت‌های بزرگی مانند Red hat، استفاده از لینوکس در محیط های تجاری، توسعه فراوان یافته است و اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و بزرگ در حال استفاده از سرویس دهنده‌ها و ایستگاه‌های کاری مبتنی بر لینوکس هستند.

نسخه‌های مختلف لینوکس از لحاظ نصب و راه اندازی متفاوت می‌باشند. در این مقاله نحوه نصب و راه اندازی SNMP بر روی سیستم عامل اوراکل لینوکس 7.5 آموزش داده شده است.

توجه کنید که شما می‌توانید محیط گرافیکی و یا command ای را نصب کنید، که در این مقاله نحوه نصب لینوکس در حالت گرافیکی آموزش داده شده است.

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی نحوه راه اندازی SNMP در اوراکل لینوکس

3 نکته کلیدی در اجرای ITSM

3 نکته کلیدی در اجرای ITSM

پیاده سازی راهکار های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (IT Service Management) مستلزم ملاحظات ویژه ای است که عدم توجه به آنها ممکن است به شکست کار منجر شود. ممکن است کسی فکر کند شیوه‌ای که تمرکزش بر ارائه سرویس‌های برتر IT به شرکت است، هدفی جز این ندارد که مدیر ارشد و کل دپارتمانIT را حمایت و قرین افتخار کند، اما این طور نیست.

یان کلیتون، مولف بلاگ "Service Management 101"، استاندارد ITIL را داروی نیروزای مدیریت سرویس یا به عبارت دیگر، «راه حل سریع» می‌نامد. با اینکه ITIL در جایگاه یک راه‌‌حل قرار داده شده اما در واقع تنها یکی از ابزارهای متعددی است که در اختیار ما می‌باشد. واقعیت این است که هیچ راه حل سریع یا قرص سحرآمیزی برای اجرای ITSM وجود ندارد. مدیریت سرویس IT زمان و انضباط می‌طلبد.

سه نکته در رابطه با ITSM وجود دارد که تیم‌های ITSM باید آنها را به خاطر بسپارند (البته نکات بیشتری نیز وجود دارند، اما بیائید با همین 3 نکته شروع کنیم):

برای مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

مقاله‌ی 3 نکته کلیدی در اجرای ITSM