Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. به بیان سادهتر، سیستم CRM امکان مدیریت روابط تجاری و اطلاعات و دادههای مربوط به آنها را برای کسب و کارها فراهم میآورد. با کمک CRM شما میتوانید کلیهی اطلاعات تماس مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه، حسابهای کاربری، سرنخها و فرصتهای فروش را در یک مکان متمرکز ذخیره کنید. یک سیستم CRM نیز همچون پلتفرمهای شبکههای اجتماعی محبوب مانند Facebook و Twitter با هدف برقراری و توسعهی ارتباطات ایجاد شده است و دقیقا به همین علت است که برای کسب و کارهایی با رشد سریع، بسیار مفید و مهم است.
CRM چگونه کار میکند؟
هر کسب و کاری با یک رابطهی خوب و قوی با مشتریان آغاز میشود. شما به عنوان یک فروشنده با افرادی که متقاضی محصول شما هستند، ارتباط برقرار میکنید. با این حال، همانطور که شرکت شما رشد میکند، این ارتباطات تجاری نیز پیچیدهتر میشوند. اما این ارتباطات تنها به معاملهی بین فروشنده و خریدار محدود نمیشوند. به عبارتی شما مدیریت حجم وسیعی از ارتباطات کاری با کسب و کارهای دیگر را شروع خواهید کرد. شما میبایست اطلاعات مربوط به یک مشتری را برای کلیهی تیمهای مختلفی که در سراسر سازمان با او در حال برقراری ارتباط هستند، به اشتراک بگذارید. یک سیستم CRM میتواند به عنوان منبع حیاتی سازمان که کلیهی ارتباطات کاری شکل گرفته در کسب و کارهای درحال رشد را مدیریت میکند، درنظر گرفته شود. شما چطور سیل انبوه دادههای بدست آمده از فروش، مشتری، خدمات، بازاریابی و مانیتورینگ شبکه اجتماعی را به اطلاعات کسب و کاری با ارزش تبدیل میکنید؟
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
مقالهی CRM چیست؟