مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

مقالات تخصصی شبکه و فناوری اطلاعات (شرکت داناپرداز)

مانیتورینگ شبکه ، پهنای سرور ، تجهیزات شبکه ، پایگاه داده ، سرورهای مجازی ، وب سایت ها، ITIL,، نرم افزار help desk، مدیریت اکتیو دایرکتوری

نحوه راه اندازی SNMP در اوراکل لینوکس

امروزه تعداد زیادی از شرکتها و موسسات حرفه ای تجاری، پشتیبانی از محصولات مبتنی بر لینوکس را بر عهده گرفته اند. اکنون دیگر استفاده از لینوکس در محیطهای اداری، پذیرفتن یک ریسک بزرگ نیست. از نظر قابلیت اطمینان و پایداری و حفاظت دربرابر انواع ویروسها موردی بهتر از لینوکس وجود ندارد. با تلاش شرکتهای بزرگی مانند Red hat، استفاده از لینوکس در محیط های تجاری، توسعه فراوان یافته است و اکنون تعداد زیادی از شرکتهای کوچک و بزرگ در حال استفاده از سرویس دهنده ها و ایستگاههای کاری مبتنی بر لینوکس هستند.

نسخه های مختلف لینوکس از لحاظ نصب و راه اندازی متفاوت می باشند. در این مقاله نحوه نصب و راه اندازی SNMP بر روی سیستم عامل اوراکل لینوکس 7.5 آموزش داده شده است.

توجه کنید که شما می توانید محیط گرافیکی و یا command ای را نصب کنید، که در این مقاله نحوه نصب لینوکس در حالت گرافیکی آموزش داده شده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب به نحوه راه اندازی SNMP در اوراکل لینوکس مراجعه نمائید.

کدام منابع و اجزاء سرورها را مانیتور کنیم ؟

باید به این نکته توجه کرد که هدف اصلی در ایجاد شبکه های کامپیوتری، فراهم ساختن امکان دسترسی کاربران به منابع و برنامه های کاربردی موجود بر روی سرورها می باشد و همه تجهیزات شبکه در راستای این هدف پیکربندی می شوند. عدم نظارت یکپارچه و مداوم بر سلامت و منابع سرورها موجب کاهش سرعت دسترسی به اطلاعات و برنامه ها، بروز اختلال و در نهایت شکایت و نارضایتی کاربران و ایجاد زیان های مالی قابل توجه برای سازمان می گردد.

به عنوان یک راهبر یا کارشناس شبکه این وظیفه شماست که از صحت عملکرد و دسترس پذیری سرورها اطمینان حاصل کنید. در این مقاله نکات قابل توجه برای مانیتورینگ منابع اصلی سرورها توضیح داده می شود.

 

برای مشاهده این مقاله به   کدام منابع و اجزاء سرورها را مانیتور کنیم ؟  مراجعه نمائید

نگاهی دقیق به ساختار پروتکل SNMP

SNMP پروتکل لایه Application است که امکان نقل و انتقال اطلاعات مدیریتی را بین عناصر شبکه ایجاد می کند و در واقع قسمتی از پروتکل TCP/IP می باشد. این پروتکل توانایی مدیریت و پیدا کردن مشکلات و حل آنها را در شبکه برای مدیران مهیا می کند. سه نسخه از این پروتکل موجود است که عبارتند از :
  • SNMP V1
  • SNMP V2
  • SNMP V3

هر سه ورژن، دارای یک سری مشخصات مشترک هستند. البته باید افزود نسخه شماره سه بسیار ایمن تر از نسخه های دیگر است.

برای مشاهده ادامه مطلب به    نگاهی دقیق به ساختار پروتکل SNMP   مراجعه نمایید.

استاندارد مانیتورینگ درجه دما در اتاق سرور یا دیتا سنتر

اهمیت مانیتورینگ درجه دما در مراکز داده و اتاق سرور

تجهیزات کامپیوتری و شبکه به نحوی طراحی شده اند که در طیف محدودی از تغییرات دما کار کنند. به منظور تضمین عملکرد مناسب و استفاده حداکثری از عمر ممکن هر قطعه، باید اطمینان حاصل نمایید که دما از محدوده تعریف شده بیشتر یا کمتر نشود. حتی دمای چند درجه بیشتر از این محدوده، می تواند یک تراشه سرور را بسوزاند. هزینه از کار افتادن یک سرور می تواند سرسام آور باشد. به این موضوع توجه کنید که چه مقدار پول از دست خواهید داد اگر سرورهای شما از کار بیافتند. در این مورد علاوه بر هزینه جایگزینی و خرید سرور جدید، از دست رفتن سرمایه های تجارت الکترونیک، از بین رفتن اطلاعات مشتریان، تلف شدن وقت کارمندان و دیگر هزینه های مربوطه نیز وجود دارد.

چه درجه دمایی برای عملکرد تجهیزات مناسب است ؟

معمولاً توصیه می گردد که دما نباید از 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) کمتر و نباید از 28 درجه سانتیگراد (82 درجه فارنهایت) بیشتر شود. اگرچه این محدوده وسیعی به نظر می رسد با این حال، این اعداد حداقل و حداکثر را نشان می دهند و معمولاً مرسوم است که تجهیزات در دمای محیط 20-21 درجه سانتیگراد (68-71 درجه فارنهایت) نگهداری شوند. بنابه برخی دلایل، حتی ایجاد چنین دمای محیط در برخی اوقات می تواند کار ساده ای نباشد.

ادامه مطلب را در استاندارد مانیتورینگ درجه دما در اتاق سرور یا دیتا سنتر     مطالعه فرمائید.

راهنمای عملی برای پیاده سازی قراردادهای سطح سرویس (SLA)

اگر مشغول خواندن این مقاله هستید، پس احتمالاً تصمیم گرفته‌اید یا از شما درخواست شده که یک SLA را پیاده سازی کنید. ابتدا این پرسش‌ها به ذهن شما خطور می‌کند: "این جنجال‌ها برای چیست؟"، "چگونه SLA به شرکت، کارمندان و تیم ما کمک می‌کند؟" و "جنبه‌های منفی SLA واقعاً چه هستند و چگونه می‌توان از آنها پرهیز کرد؟"

بسیار خوب، باید بگویم شما خوش شانس هستید. چرا؟ چون این مقاله تمام اطلاعاتی را که لازم است راجع به SLA بدانید، در اختیارتان می‌گذارد. شما به محض به پایان رساندن مطالعه این مقاله، قادر خواهید بود با موفقیت مراحل طراحی، پیاده سازی، تهیه گزارش و بهبود SLA خود را به انجام رسانید، و از مزایای مرتبط با آن بهره مند شوید.

نخست نکات مهم - قرارداد سطح سرویس (SLA) چیست؟

تعریف "رسمی" برای SLA چنین است: قرارداد سطح سرویس (SLA) یک سند رسمی برای طرح ریزی تعهد سرویسی است که توسط تامین کننده سرویس‌های IT به یک یا چند مشتری ارائه می‌شود. بر اساس مفاد ®ITIL، پذیرفته شده‌ترین رویکرد مدیریت سرویس‌های IT در جهان، مدیریت سطح سرویس (SLM) بیانیه‌‌ای تبلیغی برای "برنامه ریزی، هماهنگی، مذاکره، تهیه گزارش و مدیریت کیفیت سرویس‌های IT با هزینه‌های قابل قبول" است. علاوه بر این، SLA باید شامل یک عنصر بهبود نیز باشند تا بتوانید از طریق یک برنامه بهبود خدمات مستمر (CSIP) سرویس‌های IT را فعالانه مدیریت کنید.

ادامه مقاله را در  راهنمای عملی برای پیاده سازی قراردادهای سطح سرویس (SLA)   مطالعه فرمائید.