هدف شما از طراحی فرم نظرسنجی چه جمعآوری بازخورد مشتریان باشد و چه ارزیابی عملکرد کارمندان یا برنامهریزی برای یک رویداد، اولین گام برای ایجاد یک نظرسنجی باکیفیت و موثر، بالا بردن سطح دانش خود در رابطه با مفاهیم اصلی نظرسنجی است. در ادامه به توضیح مفاهیم کاربردی در طراحی فرم نظرسنجی خواهیم پرداخت.
چگونه یک نظرسنجی طراحی کنیم؟
طراحی یک فرم نظرسنجی باکیفیت همانند نگارش یک مقالهی تحقیقاتی معتبر است. در نگارش یک مقاله پیش از آنکه دربارهی یافتههای تحقیق خود بنویسید، میبایست سوالاتی دربارهی اهداف تحقیق خود و فرآیندهای آن پرسیده و موضوع خود را به بخشهای کوچکتر که مدیریت آنها سادهتر است، تقسیم کنید. بنابراین قبل از آنکه سوالات نظرسنجی خود را بنویسید، ابتدا از خود سوال کنید که هدف از این نظرسنجی چیست؟ چه اطلاعاتی میخواهم از آن بدست آورم؟ چگونه دادههای بدست آمده از نظرسنجی بر تصمیمگیریهای من اثر میگذارد؟ و نیز یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که باید در همان ابتدا از خود بپرسید آن است که مخاطبان هدف من چه افرادی هستند؟ منظور از مخاطبان هدف همان افرادی هستند که میخواهیم به سوالات نظرسنجی ما پاسخ دهند. هنگامی که شما مخاطبان هدف خود را بشناسید، در آن صورت میتوانید سوالات نظرسنجی خود را متناسب با دانش و نیاز آنها طراحی کنید.
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
قرار گرفتن شرکت در مسیر رشد، خبر خوشایندی برای صاحبان کسب و کارها خواهد بود. چالش اساسی آن است که هر شرکتی بتواند این روند رو به رشد خود را حفظ کرده و با گسترش کسب و کار خود، فرصتهای بیشتری را بدست آورد.
در عین حال که اتوماسیون فرآیندها و وظایف کاری مانند پرداخت حقوق، کارهای حسابداری و حتی بازاریابی و فرآیندهای جذب مشتری برای مدیران شرکتها امری بدیهی محسوب میشود، فرآیند فروش از این قاعده مستثنی باقی میماند. چرا فرآیند فروش کمترین بهره را از تکنولوژی برده است؟ شاید به این دلیل باشد که فروش در اصطلاح سنتی همان کسب و کار مردمی (بجای وظیفهگرا) در نظر گرفته میشود. بنابراین منطقاً تکنولوژی به عنوان اولین راهحل، مد نظر مدیران نخواهد بود. برای رشد و توسعه در بخش فروش و حفظ آن، اولین رویکرد افزایش تعداد کارمندان تیم فروش است. اما بکارگیری چنین راهحل ساده و سریعی میتواند مدیران را با چالشهایی همچون آموزش، هدایت و آشنا کردن کارمندان جدید با فرآیند فروش مواجه کند.
در بخش فروش نیز همچون سایر بخشهای کسب و کار بهتر است افزایش کارایی کل تیم بجای افزایش تعداد کارمندان فروش و یا در کنار آن درنظر گرفته شود. استفاده از تکنولوژیها و ابزارهای فروش میتواند کارایی کارمندان فروش را بدون آنکه بار کاری آنها را زیاد کند، افزایش دهد. از آنجا که نادیده گرفتن تکنولوژی فروش و عدم بهرهگیری از آن جهت افزایش کارایی تیم فروش، در بلند مدت میتواند سازمانها را متحمل هزینه کند، با این حال مدیران همچنان از بکارگیری آن سرباز میزنند. بر اساس تحقیقات انجام شده حداقل چهار روش وجود دارد که در آن شرکت بدلیل عدم بکارگیری تکنولوژی توانمندسازی فروش، درآمد و سهم بازار خود را از دست میدهند. این روشها عبارتند از:
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
با پیشرفت تکنولوژی، روزبهروز بر تعداد کسب و کارهایی که برای تامین نیازهای مشتریان خود از نرم افزار مدیریت درخواستها (Ticketing) استفاده میکنند، افزوده میشود. با این حال برخی از کسب و کارها همچنان بر این باور هستند که سیستمهای فعلی آنها از کارایی لازم برخوردار است. منظور از سیستمهای فعلی همان اکانتهای ایمیلی هستند که مشتریان از طریق آن با شرکتها و سازمانها ارتباط برقرار میکنند. با وجود آنکه این سیستمها برای برخی شرکتها خصوصاً شرکتهای کوچک کاربرد دارد، اما به عنوان بهترین گزینه برای آنها محسوب نمیشود. یک نرم افزار تیکتینگ خوب و کارآمد میتواند برای مشتری و شرکت، مزیتهای بسیاری را به همراه داشته باشد. در ادامه به ذکر برخی از این مزیتها خواهیم پرداخت.
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
اجازه دهید نظرسنجی (Survey) را همانند یک گفتگوی تقریباً یکطرفه در نظر بگیریم که در آن، یک نفر سوال میپرسد و نفر دیگر به سوالات پاسخ میدهد. یک نظرسنجی باکیفیت و هوشمندانه همانند یک گفتگوی هوشمندانه و بینظیر باعث ایجاد یک تجربهی واقعی میشود. حال برای اطمینان از اینکه مخاطبان نظرسنجی شما احساس مشارکت در یک گفتگو را داشته باشند، چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
دو اشتباهی که در هنگام ایجاد نظرسنجی مانع از بوجود آمدن یک جریان گفتگوی خوب و ساده میشود عبارتند از:
ترتیب سوالات: سوالات نظرسنجی شما میبایست با یک ترتیب درست و منطقی آورده شود. بهتر است نظرسنجی را با سوالات ساده شروع کرده (سوالاتی که بیش از حد شخصی نباشند) و سوالات مرتبط را در کنار هم قرار دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که ترتیب قرارگیری سوالات نظرسنجی شما به دور از هرگونه قصد و غرض یا اشاره به موضوعی خاص باشد.
برای مطالعهی ادامهی مقاله به لینک زیر مراجعه کنید: