-
آشنایی با Syslog و مفاهیم آن
یکشنبه 22 مرداد 1396 13:58
تجهیزات شبکه از پروتکل Syslog برای ارسال پیغام رخداد های خود به یک سرور گیرنده پیغام که اصطلاحا Syslog Server نامیده می شود استفاده می کنند. این پروتکل توسط بسیاری از انواع تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و فایروال ها پشتیبانی می شود. تجهیزات شبکه می توانند به گونه ای تنظیم شوند تا رخداد های مختلفی را با ارسال...
-
نحوه مانیتورینگ سرورهای HP
شنبه 14 مرداد 1396 08:23
جهت مانیتورینگ تجهیزات شبکه و سرورها توسط پروتکل SNMP ابتدا باید مشخصات این تجهیزات با استفاده از الگوهای مانیتورینگ نرم افزار بینا که در این سند آمده در نرمافزار مانیتورینگ تعریف شوند. برای مانیتورینگ تجهیزات شبکه و نیز سرورها توسط پروتکل SNMP ابتدا لازم است مشخصات این تجهیزات در نرم افزار مانیتورینگ تعریف شده باشد....
-
نحوه تبدیل Windows Log به Syslog
چهارشنبه 11 مرداد 1396 16:35
لاگهای ویندوز، فایلهایی هستند که همه اتفاقات سیستم در آنها ثبت میشود و تنها راه شناسایی تهدیدات داخلی سازمان، نظارت یکپارچه لاگهای OS میباشد. در این سند با نحوه تبدیل لاگ ویندوز به Syslog آشنا میشوید. نظارت منظم و پیوسته لاگ های ویندوز بر روی سرورها یکی از وظایف اصلی راهبران و کارشناسان شبکه می باشد. در بسیاری...
-
نحوه راه اندازی SNMP در اوراکل لینوکس
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:56
امروزه تعداد زیادی از شرکتها و موسسات حرفه ای تجاری، پشتیبانی از محصولات مبتنی بر لینوکس را بر عهده گرفته اند. اکنون دیگر استفاده از لینوکس در محیطهای اداری، پذیرفتن یک ریسک بزرگ نیست. از نظر قابلیت اطمینان و پایداری و حفاظت دربرابر انواع ویروسها موردی بهتر از لینوکس وجود ندارد. با تلاش شرکتهای بزرگی مانند Red hat،...
-
3 نکته کلیدی در اجرای ITSM
یکشنبه 8 مرداد 1396 14:49
3 نکته کلیدی در اجرای ITSM پیاده سازی راهکار های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (IT Service Management) مستلزم ملاحظات ویژه ای است که عدم توجه به آنها ممکن است به شکست کار منجر شود. ممکن است کسی فکر کند شیوهای که تمرکزش بر ارائه سرویسهای برتر IT به شرکت است، هدفی جز این ندارد که مدیر ارشد و کل دپارتمانIT را حمایت و...
-
نحوه اتوماسیون فرآیندهای رسیدگی به درخواست
یکشنبه 1 مرداد 1396 16:13
نرم افزار Help Desk دانا دارای یک مکانیسم قدرتمند مدیریت گردش کار (Workflow Engine) است، با استفاده از این مکانیسم، دانا می تواند بسیاری از امور روزانه در مدیریت درخواست ها را به صورت خودکار انجام دهد و بنابراین در زمان کارشناسان صرفه جویی شده و دقت انجام امور معمول به طور قابل توجهی افزایش می یابد. شما می توانید با...
-
راهنمای گام به گام راه اندازی نرم افزار Help Desk دانا
شنبه 31 تیر 1396 08:40
زیر سیستم Help Desk دانا (DANA Help Desk Software) یکی از ماژولهای اصلی نرم افزار جامع مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دانا میباشد. این سیستم با توجه به استاندارد ITIL و بکارگیری بهترین روشها، شما را در پیاده سازی فرآیندهای صحیح در جهت رسیدگی به موقع و با کیفیت به درخواستها و رویداد ها یاری میرساند. با استفاده از...
-
اطلاعیه های واحد IT را به اطلاع کاربران و مشتریان برسانیم
چهارشنبه 28 تیر 1396 13:39
با استفاده از زیر سیستم اعلان دانا کلیه آگهی ها و اخبار مهمی که لازم است به اطلاع عموم کارکنان، مشتریان یا بخش خاصی از این گروه برسد، ثبت می گردد. دسترسی به این مطالب توسط کارشناسان و نیز کاربران نهایی میسر خواهد بود. قابلیت جستجو در عنوان این امکان را فراهم می سازد تا کاربران بتوانند مطالب مهم را با جستجو در عنوان...
-
مدیریت رخدادها طبق استاندارد ITIL
دوشنبه 26 تیر 1396 09:04
هدف از مدیریت رخداد (Incident Management) بازگرداندن هر چه سریعتر عملیات سرویس به حالت عادی بعد از وقوع یک رخداد در عین حال به حداقل رساندن تاثیر آن روی عملیات شرکت با تضمین حفظ کیفیت آن است. در نرم افزار مدیریت فناوری اطلاعات دانا شما می توانید فرآیند های رسیدگی به رخداد ها را به طور موثری مدیریت نمایید که در ادامه...
-
دستیابی به یک ماژول مدیریت دانش ITSM
یکشنبه 25 تیر 1396 10:28
اکثر محصولات ITSM نوعی برنامه سودمند جهت ایجاد پایگاه دانش عرضه میکنند، که در آن رخداد های فلگ دار میتواند برای عناصر دادهای نظیر «عنوان»، «توضیح» و «راه حل» فراهم شود. این عناصر سپس میتوانند به مطالب پایگاه دانش شما ارجاع شوند. این مطالب تازه ایجاد شده را طبقه بندی کرده، کلمات کلیدی جستجو به آن اضافه کنید و آنگاه...
-
ITSM: راجع به یک پایگاه دانش چه چیزی را باید بدانید؟
شنبه 24 تیر 1396 09:21
چرا دانش ارزشمند است؟ دانش مفادی را بر اساس تجارب، ایدهها و بینشها یا کاربران به دادهها میافزاید. بدون وجود این مفاد، دادهها صرفاٌ اطلاعاتی نابسامان هستند. ارائه ساختاری با مجموعهای از حقایق، بینشها و تجارب الگوهای هدفمندی را تولید کرده و اطلاعات را مفیدتر میکند. مستندسازی این حقایق، تجارب و بینشها اطلاعات را...
-
وقتی واقعیت به پیاده سازی ITIL ضربه میزند
سهشنبه 20 تیر 1396 09:48
آیا پیاده سازی ITIL واقعاً ساده است؟ آنچه که راجع به ITIL از زبان مشاور میشنوید یا در یک وبلاگ میخوانید یا با حضور در یک دوره ITIL میآموزید، ساده است، اما دشوارترین قسمت طی پیاده سازی فرآیندهای ITIL در یک محیط روی میدهد. تمام فرآیندها با موفقیت خاتمه نمییابند. نویسنده: ارویند پارتیبان ترجمه و ویرایش: شرکت...
-
نرم افزار Help Desk و مدیریت دارایی
دوشنبه 19 تیر 1396 09:00
اگر قصد خرید یک نرم افزار پشتیبانی و مدیریت دارایی (Help Desk & Asset Management) را دارید، قبل از گرفتن تصمیم نهایی در مورد یک گزینه لیست کنترلی ذیل را مطالعه کنید. کارآیی جامع نرم افزار Help Desk یک نرم افزار Help Desk خوب، میتواند بهره وری پرسنل بخش پشتیبانی را به طور چشمگیری افزایش دهد (که این امر نیز به نوبه...
-
نرم افزار Help Desk چیست؟
شنبه 17 تیر 1396 09:24
Help Desk یک نام محاورهای برای وظیفهای در یک شرکت است که برای شکایات مشتریان راه حل پیدا میکند. زمانی که مشتریان پرسش یا مشکلی دارند با Help Desk تماس میگیرند. سپس کارمندی از شرکت با رسیدگی به پرسش مشتری رضایت او را جلب میکند. Help Desk طبق سناریویی در یک کتاب، فضای فیزیکی است که اغلب توسط شخصی از بخش پشتیبانی...
-
چگونه Lean IT به صنعت IT کمک می کند؟
یکشنبه 4 تیر 1396 09:33
Lean IT چیست؟ Lean IT به مفهوم بسط تولید بهینه و اصول سرویس بهینه برای توسعه نرم افزار و مدیریت فناوری اطلاعات (IT) است. هدف اصلی Lean IT که در مفهوم IT به کار رفته، حذف ضایعات و اتلاف (کاری که هیچ ارزشی به محصول یا سرویس نمیافزاید) و نیز بهبود کیفیت است. اگرچه Lean IT در حوزه IT تفکر نسبتاً جدیدی است، اصول بهینه از...
-
10 نکته ای که راجع به ITIL باید بدانید
شنبه 3 تیر 1396 14:52
این روزها اصطلاح ITIL را که در بسیاری از دوایر IT رد و بدل میشود، به احتمال زیاد شنیدهاید – اصطلاحی که بسیاری از مدیران IT هنوز واقعاً نمیدانند چیست. تام ماکال (Tom Mochal) فهرستی از نکات کلیدی تهیه کرده تا شما را با مفاهیم ITIL آشنا سازد. 5 سال پیش خارج از بریتانیا هیچ کس راجع به ITIL چیزی نشنیده بود. اکنون امکان...
-
راهنمای عملی پیاده سازی قراردادهای سطح سرویس (SLA)
چهارشنبه 31 خرداد 1396 15:12
اگر مشغول خواندن این مقاله هستید، پس احتمالاً تصمیم گرفتهاید یا از شما درخواست شده که یک SLA را پیاده سازی کنید. ابتدا این پرسشها به ذهن شما خطور میکند: "این جنجالها برای چیست؟"، "چگونه SLA به شرکت، کارمندان و تیم ما کمک میکند؟" و "جنبههای منفی SLA واقعاً چه هستند و چگونه میتوان از آنها...
-
معیارهای تجاری
سهشنبه 30 خرداد 1396 11:19
معیار تجاری به هر نوع سنجشی اطلاق میشود که برای ارزیابی بعضی از اجزای قابل اندازهگیری عملکرد یک شرکت، نظیر بازگشت سرمایه (ROI)، نرخ قطع رابطه کارمند و مشتری، درآمدها و سود قبل از احتساب مالیات بر درآمد و استهلاک (EBITDA) مورد استفاده قرار میگیرد. معیارهای تجاری بخشی از عرصه گسترده هوش کسب و کار بوده و شامل طیف...
-
ده دلیل استفاده از دانا برای مدیریت دارایی های IT
دوشنبه 29 خرداد 1396 14:33
زیر سیستم مدیریت دارایی ها (IT Asset Management System) در نرم افزار دانا یک راهکار پیشرفته برای مدیریت اجزاء سخت افزاری واحد فناوری اطلاعات است. این زیر سیستم فهرستی کامل از همه تجهیزات سخت افزاری، کامپیوترها و سرورهای شبکه را در اختیار شما قرار خواهد داد. نرم افزار دانـا یک راهکار جامع برای مدیریت و اتوماسیون...
-
روش های استاندارد تخصیص درخواست به کارشناسان
یکشنبه 28 خرداد 1396 08:54
تعیین کارشناس مناسب برای هر درخواست در کوتاه ترین زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در مواقعی که تعداد درخواستها زیاد باشد انجام این کار به صورت دستی با اشکالاتی مواجه میشود، برای مثال برای تعیین کارشناس مناسب شما باید پاسخ سوالات زیر را در زمان کوتاهی بدست بیاورید: کدام کارشناس دارای تخصص لازم برای رسیدگی به این...
-
چگونه ITIL می تواند امنیت اطلاعات را بهبود بخشد
چهارشنبه 24 خرداد 1396 09:12
(ITIL (Information Technology Infrastructure Library- کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات - مجموعهای از بهترین شیوهها و دستورالعملهاست که رویکردی یکپارچه و مبتنی بر فرآیند را برای مدیریت سرویسهای فناوری اطلاعات تعریف میکند. ITILمیتواند تقریباً در هر نوع محیط IT اعمال شود. علاقه و پذیرش ITIL در سراسر جهان به طور...
-
10 چالش مهم برای مدیریت سرویسهای IT در سال 2015
سهشنبه 23 خرداد 1396 09:14
شما برای بهبود ارائه سرویسهای IT و برآوردن هر چه بهتر نیازهای تجاری خود چه اقدامی کردهاید؟ من آگاهانه تصمیم به استفاده از عبارت "ارائه سرویسهای IT" به جای "مدیریت سرویسهای IT" (یا "ITSM") گرفتم، زیرا یکی از یافتههای من در سال 2014 این است که ITSM باعث شده بسیاری از ما روی موضوعات...
-
نه نکته قابل توجه در میز کار فناوری اطلاعات (ITSM) – بخش دوم
دوشنبه 22 خرداد 1396 08:25
بسیاری از متخصصین حوزهی ITSM چنان از میزکار IT سخن میگویند که گویی آنها به بهینهترین روش ممکن آن را پیادهسازی کردهاند. به هر ترتیب، میزکار فناوری اطلاعات یا حداقل عملکرد آن برای اغلب افراد، بدیهی و آشکار است. اما موضوع به این سادگیها هم نیست! اگر نظر متخصصی که زمان بسیاری را صرف بازرسی رویدادها و جریان کار...
-
نحوه راه اندازی SNMP v3 در CISCO
یکشنبه 21 خرداد 1396 08:30
SNMP پروتکلی است که به مدیریت کلیه دستگاه های موجود در سطح شبکه اختصاص یافته است. به طور معمول روترها، سوئیچ ها، سرورها، Work Station ها، پرینترها، مودم ها و بسیاری دستگاه های دیگر از SNMP پشتیبانی می کنند. SNMP در NMS یا Network Management System اغلب برای مانیتور شرایط مختلف در تجهیزات شبکه که برای مدیر شبکه اهمیت...
-
کدام بهتر است: SNMP یا Syslog
شنبه 20 خرداد 1396 08:23
یکی از سوالاتی که معمولا در خصوص ضرورت استفاده از Syslog پرسیده می شود این است: "من بر روی تجهیزات شبکه SNMP را فعال کرده ام و وضعیت و اخطار های هر دستگاه را دریافت می کنم، آیا این کافی نیست؟ " پاسخ اولیه ساده است: "اگر شما فقط برای وضعیت های UP/Down، و یا خواندن مقادیر مربوط به Performance تجهیزات،...
-
راهنمای آموزشی مانیتور MS SQL Advanced
چهارشنبه 17 خرداد 1396 13:31
اهمیت مانیتورینگ پایگاه داده پایگاه های داده مانند MS SQL Server و Oracle در شبکه همه سازمان ها و شرکت ها نقشی حیاتی دارند و عملکرد صحیح برنامه های کاربردی و پورتال های سازمانی به آنها وابستگی مستقیم دارد. در صورت بروز اختلال برای سرورها و یا سرویس های پایگاه داده دسترسی به برنامه های کاربردی قطع شده و فعالیت کاربران...
-
9 روش برتر برای سهولت در مانیتورینگ شبکه
سهشنبه 16 خرداد 1396 08:40
خواه سازمانتان دارای شبکهای موروثی با دستگاهها و سیاستهای قدیمی و از مد افتاده، و خواه دارای شبکهای به سرعت در حال رشد با جدیدترین فن آوریهای شبکه باشد، شبکه شما همین است که هست و وظیفهتان به عنوان عضوی از تیم مدیریت شبکه، اغلب اوقات سر پا و فعال نگاه داشتن آن بدون ایجاد وقفه در سرویسهای وابسته به شبکه شرکت است....
-
چگونه سرورهای مجازی را مانیتور کنیم؟
شنبه 13 خرداد 1396 08:54
اهمیت مانیتورینگ زیر ساخت های مجازی سازی بکارگیری تکنولوژی های مجازی سازی (Virtualization) به طور قابل توجهی در حال گسترش است و امروزه بسیاری از سازمان ها و شرکت ها از این تکنولوژی برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در ارائه سرویس های تحت شبکه استفاده می کنند. بدون شک کمپانی VMware نامی آشنا برای همه متخصصان در حوزه...
-
10 دستوری که نیاز است برای کار با IOS های Cisco بدانید
چهارشنبه 10 خرداد 1396 08:43
مهارت یافتن در IOS Cisco به معنی یادگیری برخی از دستورات ضروری میباشد. در این مرجع 10 دستوری که شما هنگام مدیریت انواع پیکربندیها و عیب یابیها نیاز دارید به طور سریع توصیف شده است. IOS Cisco هزاران دستور را فراهم کرده که پیکر بندی آنها میتواند مشکل باشد. در ادامه 10 دستوری را که شما هنگام استفاده از IOS Cisco به...
-
نحوه مانیتورینگ سرورهای HP
سهشنبه 9 خرداد 1396 16:52
برای مانیتورینگ تجهیزات شبکه و نیز سرورها توسط پروتکل SNMP ابتدا لازم است مشخصات این تجهیزات در نرم افزار مانیتورینگ تعریف شده باشد. در نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا فهرست کاملی از الگو های مانیتورینگ برای مدل / سری تجهیزات مختلف وجود دارد که در هر یک از این الگوها نحوه مانیتورینگ دستگاه های مختلف تعیین شده است. یک...